
Hvordan kan logistikk bli et sterkere konkurransefortrinn?
Kystrederiene, Shortsea Promotion Centre og Norske Havner putter på agendaen hvordan logistikk kan bli et sterkere konkurransefortrinn for norsk næringsliv.
Dette skjer i Bergen den 12. og 13. mars, når aktører fra hele verdikjeden samles for å diskutere fremtidens transportkjeder, godstrømmer og markedsbehov.
- Konferansen har som mål å utforske hvordan
smartere samarbeid kan skape mer effektive løsninger som gir økt merverdi for
næringslivet, sier Kenneth Erdal fra Kystrederiene.
- Logistikk er ikke bare en kostnad, men en
mulighet til å forbedre virksomheters konkurranseevne. Vi må kunne tilpasse oss
endringer i markedet for å sikre at norske aktører holder seg relevante,
fortsetter Erdal.
For å møte fremtidige krav til effektive,
forutsigbare og bærekraftige verdikjeder, må utviklingstakten økes – og
nøkkelen ligger i samarbeid. Det mener Jørn Askvik fra Shortsea Promotion
Centre.
- Logistikk spiller en avgjørende rolle for norsk
næringsliv. I et marked som stadig blir mer krevende, trenger vi effektive,
smarte og bærekraftige løsninger for å sikre konkurransekraft, sier Askvik.
- Utviklingen går fort, og vi må øke takten ved å
dele erfaringer og innsikt. Det er derfor avgjørende å knytte relasjoner på
tvers av aktører og bygge et nettverk som fremmer konkurransedyktige og
effektive løsninger, og det er akkurat det vi gjør i Bergen, fortsetter Askvik.
Programmet er klart og hvordan logistikk kan bli et konkurransefortrinn for næringsliv vil bli diskuterte fra ulike perspektiver. Vi får høre fra sentrale vareeiere, blant annet Roar Bjørkeli i Norgesmøllene, Julius Espedal i NewTracks og Truls Ramsli i Sekkingstad. Fra rederisiden har man utfordret Kjetil Skjoldal i Sea Cargo og Vegar Sætre i Sætre & sønner til å gi sine betraktninger om hvordan skaper konkurransefortrinn for sine kunder. Det blir også representanter fra havner, veitransporten og speditører. Og, det blir også sosialt samvær på kvelden.
- Konferansen byr på en gyllen mulighet til å lære, utveksle erfaringer og finne løsninger sammen i et inspirerende miljø. Det er bare å melde seg på, avslutter Bernt Lind-Aaby i Norske Havner.