Bernt Lind-Aaby er sentral i Norske Havners arbeid med ny nasjonal transportplan. Han håper at man nå endelig kan ende opp med en plan som ikke bare fungerer som en ønskeliste, og at sjøtransporten nå endelig skal få sin rettmessige plass. - Noen knappe prosenter av det som brukes på vei over et par år vil løse mye av utfordringene, sier Lind-Aaby.

Strategisk transportplan eller transportpolitisk smørje?

Regjeringen vil legge frem nasjonal transportplan ett år tidligere for å styrke planen som et troverdig styringsinstrument. Det betyr at planarbeidet står høyt på agendaen hos Norske Havner. Sentral i arbeidet er fagsjef Bernt Lind-Aaby og han har ikke gitt opp troen på at man endelig får en transportplan som fremstår som mer enn bare en ønskeliste.

- Selvfølgelig håper vi det. Men for å være ærlig er jeg fortsatt skeptisk til at vi får et strategisk skifte i transportpolitikken. Da NTP ikke er en forpliktende plan, er man avhengig av årlige bevilgninger i statsbudsjettet. Da er det mye som tyder på omkamper og andre prioriteringer, sier Lind-Aaby.

For å lese denne saken må du være abonnent

Get instant access to all content

Totalabonnement (papir + digital)

1 350,- (herav mva kr. 150,-)

KJØP

Digitalabonnement (kun digital - pr. bruker)

1 350,- (herav mva kr. 0,-)

KJØP

Powered by Labrador CMS