2024 kan slå gamle rekorder
I løpet av årets tre første kvartaler har det gått 8 000 flere containere over kaikant enn det som ble målt for samme periode i fjor. I 2023 gikk det flere containere enn noen gang tidligere og dermed kan 2024 bli et nytt rekordår.
Selv om antall containere som håndteres i Gøteborgs havn har avtatt noe i løpet av årets tredje kvartal, holder havna fortsatt rekordtempo. Sammenlignet med 2023 – som var havnens beste noensinne når det gjelder antall håndterede containere – er økningen på én prosent i årets tre første kvartaler.
Håndteringen av lastede containere økte fortsatt med fem prosent i perioden. Håndteringen av tomme beholdere gikk imidlertid kraftig ned, noe som hadde en klar effekt på totaltallet.
Flytting av tomme containere mellom havner – såkalt tom posisjonering – er en måte for rederier å sikre tilgang til containere for lasting i havner der det er behov for det i øyeblikket. Generelt sett øker behovet for tom posisjonering i havner der import og eksport er i ubalanse. I løpet av rekordåret 2023 gikk containerimporten i Gøteborgs havn ned med nesten 20 prosent, mens eksporten fortsatte å øke, noe som skapte ubalanse. Importen øker nå betydelig mer enn eksporten, noe som gir en gjenopprettende effekt.
– At tomposisjoneringen nå avtar i Gøteborgs havn er en konsekvens av økt balanse mellom import og eksport. Nå er vi på vei tilbake til nær 50-50-forholdet som er normen her i Gøteborg, men som er ganske unikt i forhold til andre havner både i Sverige og internasjonalt, sier Claes Sundmark, salgssjef i Gøteborgs Havn.
Antall containere transportert til og fra havnen med jernbane økte med sju prosent i løpet av årets tre første kvartaler. Hovedsakelig importtunge jernbanedestinasjoner som Falköping og Nässjö bidrar til veksten, men også nye togpendler til og fra destinasjoner som Sundsvall, Haparanda og Bastuträsk. Mengden skogprodukter på jernbane fra innlandet for eksport via Gøteborgs havn har økt kraftig i perioden.
Roro og biler
Den svake europeiske økonomien fortsetter å påvirke roro-volumene i mange havner, inkludert i Gøteborg. I de første ni månedene falt det totale rorovolumet med fire prosent til 389 000 enheter. Volumene til land utenfor Europa øker noe.
I perioden ble 188.000 biler håndtert, som er en nedgang på to prosent. Eksporten øker mens importen av nye biler går ned. Den fallende importen har sammenheng med et svakt svensk bilmarked hvor antall nyregistreringer fortsetter å synke.
Energiprodukter, cruise og bulk
Håndteringen av energiprodukter i havnen økte med 17 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Da var volumene relativt lave på grunn av planlagte stopp for vedlikehold og investeringer i økt kapasitet for biodrivstoffproduksjon.
Gøteborg Havn mottok 53 cruiseanløp i perioden, 20 færre enn samme periode i fjor. Nedgangen skyldes planlagte arbeider ved et av havnens cruiserederier.
I perioden ble det håndtert 378.000 tonn tørrbulk, som er en økning på 16 prosent. Håndtering av papirmasse, granulat, stein og grus er eksempler på varer som bidro til veksten.