Et historisk godt år

I 2024 oppnådde Color Lines morselskap Color Group resultater i 2024 på linje med toppåret 2023, til tross for fortsatt høy prisvekst og økende geopolitisk uro. De sterke resultatene kom på bakgrunn av kontinuerlige forbedringer og kostnadseffektiv drift, og viser samtidig at Color Lines produkter er meget robuste i forhold til makroøkonomisk usikkerhet og økte spenningsnivåer.

Publisert Sist oppdatert

Color Line hadde et driftsresultat 1,4 milliarder kroner inklusive engangseffekter i 2024, marginalt lavere enn i 2023. Rederiet hadde et ordinært driftsresultat 808 millioner kroner i 2024, ned fra 819 millioner i 2023.

Konsernsjef Trond Kleivdal

– Vi leverer et resultat for 2024 på linje med 2023, som var det beste resultatet i rederiets historie. Det viser både at Color Line har en portefølje av meget attraktive produkter, og at vi har evne til raskt å tilpasse oss markedsmessige utviklinger som følge av en svært omskiftelig verdenssituasjon, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

Color Line fraktet i alt om lag 3,7 millioner passasjerer og 160,000 fraktenheter (12-m ekvivalenter) i 2024, mot om lag 3,5 millioner passasjerer og 180,000 fraktenheter i 2023. Rederiet gjennomførte nærmere 4,700 seilinger, fordelt på en flåte bestående av fem skip og fire internasjonale ruter mellom Norge, Danmark, Sverige og Tyskland. 

– Selv om den svake norske valutaen fører til en noe redusert reiselyst i våre norske markeder, bidrar økt etterspørsel fra utenlandske gjester til å balansere denne effekten. Samtidig ser vi at godsaktiviteten var noe lavere i fjor enn året før som følge av det reduserte aktivitetsnivået i europeiske fraktmarkeder, sier Kleivdal.

Color Line forventer å oppnå et godt resultat også i 2025, selv om resultatet for inneværende år vil påvirkes av at rederiet i løpet av våren har gjennomført omfattende dokkinger for å imøtekomme nye miljøkrav i årene fremover.

Color Line i rute for den grønne omstillingen

I 2024 ble skipsfarten innlemmet i EUs kvotehandelssystem (EU ETS), med krav om at større skip løser inn klimakvoter for 40 prosent av utslippene i 2024, 70 prosent i 2025 og 100 prosent i 2026. For Color Lines høyfrekvente ruter innebærer dette en betydelig klimakostnad, og rederiet arbeider derfor målrettet og metodisk for å redusere og – på sikt – eliminere sine klimautslipp.

Color Lines bærekraftsprogram inkluderer et bredt spekter av tiltak, som i 2024 inkluderte ruteoptimalisering, økt bruk av biodrivstoff og silikonbasert bunnstoff, samt innføring av digitale hjelpesystemer for å energieffektivisere og klimaoptimalisere driften. I tillegg utforsker Color Line ulike nullutslippsdrivstoff og hybridisering, for dermed å øke kunnskapen om hvilke løsninger som vil utgjøre de mest kostnadseffektive alternativene for rederiets skip og ruter i et langsiktig perspektiv.

For 2024 rapporterer Color Line i henhold til EUs bærekraftsdirektiv (CSRD), som har som formål å øke transparens, standardisering og kvalitet i bærekraftsrapporteringen. Årsrapporten viser at rederiet er i rute med sin omstillingsplan i forhold til klimamålene for 2030 og 2050.

Netto utestående rentebærende gjeld per 31. desember 2024 var på NOK 3 613 millioner (eksklusive hybrid-obligasjonslån på NOK 800 millioner, som var opp NOK 173 millioner fra året før), som er ned NOK 136 millioner fra NOK 3 749 millioner per 31. desember 2023. Netto rentebærende gjeld per 31. desember 2024 inkluderte videre om lag NOK 360 millioner fra ONS Ship Finance-transaksjonen. Tilgjengelig likviditet ved årsskiftet var på NOK 1 700 millioner.

Powered by Labrador CMS