Byrådet i Oslo vil skrote Vippetangen (bildet) som fremtidig terminal for utenriksfergene.

Byrådet vil anbefale Kongshavn for utenriksfergene

Byrådet gjør det motsatte av det Oslo Havn ønsker og som det forrige byrådet anbefalte. De vil anlegge terminal for utenriksfergene i Oslo til Kongshavn. Kystverket har tidligere varslet innsigelse dersom dette skjer. 

Publisert Sist oppdatert

– Det er viktig for oss å samlokalisere fergeterminalene i Oslo for å frigi attraktive områder til byens befolkning og besøkende, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

– Valget av Kongshavn som felles fergeterminal for DFDS og Color Line er fremtidsrettet og i tråd med visjonen bak fjordbyen, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

– Vi har gjennom 30 år kjempet for å realisere Fjordbyen og gi byen tilbake til folket. Ved å velge Kongshavn, frigir vi store sentrumsnære områder til byutvikling på Vippetangen og Filipstad. Når dagens fergeterminaler fjernes vil dette bli nye attraktive byområder i hjertet av Oslo, sier byråd for finans Hallstein Bjercke.

Vippetangen har et stort potensial for park og offentlige byrom og på Filipstad vil det komme en helt ny bydel med arbeidsplasser, boliger, skole, parker, og rekreasjonsområder. Med valget av Kongshavn tar byrådet også hensyn til Akershus festning som et viktig historisk og nasjonalt kulturminne.

– Jeg skal ikke legge skjul på at det har vært et valg vi har jobbet lenge med. Det er mange hensyn som skal ivaretas og vektes opp mot hverandre i en så stor og viktig beslutning som denne, men jeg er nå glad for at vi har tatt et veivalg som gjør at vi kan gå videre, sier byrådslederen i en pressemelding. 

Tilstrekkelige havnearealer skal sikres

Havnedrift er viktig for å nå Oslos ambisiøse klimamål. Byrådet har derfor vært opptatt av å sikre tilstrekkelige havnearealer for gods fremover og vil jobbe videre med dette i reguleringsarbeidet.

Oslo havn og Plan- og bygnings etaten har gjennomført et større utredningsarbeid for fremtidig plassering av utenriksfergeterminalen, og byrådet har gjort en grundig vurdering i sitt arbeid med saken.

Ivaretagelse av natur og nye grønne byrom

– For byrådet har ivaretakelse av naturverdier stått sentralt og vil være det i den kommende prosessen. Når fergeterminalen flyttes fra Vippetangen kan vi også få et attraktivt område rundt hele festningen med en sammenhengende havnepromenade og et stort potensial for parker og offentlige byrom. Vippetangen vil også bedre kunne integreres med Kvadraturen og resten av sentrum. Det vil være en positiv utvikling for hele byen, sier byråd Bjercke.

Anbefalingen kommer i byråd

Byrådet vil formelt gi sin anbefaling om ny plassering av utenriksfergeterminal i en byrådssak, og vil over nyttår innstille på dette til bystyret. Deretter settes det i gang et reguleringsarbeid for Filipstad, Vippetangen og Kongshavn, i tråd med bystyrets vedtak.

Har varslet mulig innsigelse

Kystverket har tidligere varsler innsigelse hvis fergene flyttes til Kongshavn. De mener at flytting av én eller begge utenriksfergene til Kongshavn vil være i konflikt med de interessene som Kystverket er satt til å ivareta som sektormyndighet for sjøtransporten. - Dersom Oslo kommune beslutter slik flytting i denne omgang, kan det forventes at Kystverket vil fremme innsigelse til påfølgende planer etter plan- og bygningsloven, het det i et brev som Kystverket sendte i forbindelse med utenlandsfergeutredningen i november 2021. Altså halvannet år før byrådet i Oslo konkluderte i fjor sommer, med at utenlandsferjene bør samles på Vippetangen, noe som frigir enda mer areal på Filipstad til byutvikling. Kongshavn ønsket man bevart som fremtidig godshavn. 

Dagens byråd er altså av en annen oppfatning. 

Powered by Labrador CMS