Kjell-Olav Gammelsæter (til venstre) i Norske Havner tror 2023 blir en spennende år for havnene, og opplever at det er større politisk interesse for det som skjer i havnene enn på lenge. Her fra da han og Godsalliansen overleverte sin bærekraftsrapport for transportpolitikken til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i januar.
Havnenes rolle i 2023 – hvor står vi?
Direktør Kjell-Olav Gammelsæter i Norske Havner trekker frem tre forhold når vi ber ham om å se på havnenes utsikter i 2023; økonomiske endringer i samfunnet, påvirkende krav fra EU samt havnenes økonomiske og organisatoriske rammer.
- Havnene
gjenspeiler ofte de økonomiske endringene i samfunnet og hvordan næringslivet
utvikler seg. Nå lever vi i en noe usikker økonomisk tid. Både ettervirkningene
fra pandemien, krigen i Ukraina og energimangel i Europa vil nok fortsette å
prege også det nye året. Vi ser også at det er en viss usikkerhet i
næringslivet på grunn av endringer i rammevilkår, eksempelvis på skatter og
avgifter. Samtidig skjer det mye spennende industri og næringsutvikling i dette
landet, ikke minst i forhold til det grønne skiftet. Så det blir spennende å se
hvordan dette året vil utvikle seg for havn og sjøtransport, tror Gammelsæter. - Vi vet også at EU vil komme med krav som vil påvirke havnene, eksempelvis med
krav til bruk av landstrøm, sier Gammelsæter.
Totalabonnement
(papir + digital)
1 350,-
(herav mva kr. 150,-)
KJØP
Digitalabonnement
(kun digital - pr. bruker)
1 350,-
(herav mva kr. 0,-)
KJØP