Ny utgave i postkassene

Ny utgave av Havnemagasinet er på tur ut til våre abonnenter.

I denne utgaven tar vi deg med til to sentrale havner i Finnmark. Vi har besøkt Alta havn, hvor godstrafikken er på samme nivå som tidligere, men hvor man sliter med dårlig kvalitet på kaiene. Råd til å investere i nye har man foreløpig ikke, og dette gir seg utslag i at man må si fra seg nær 14 millioner kroner i Enova-støtte. 
Vi har også vært i Hammerfest hvor man  nå manifisterer et avsluttet miljøprosjekt i et helt nytt havnekvartal. 

Havnemagasinet har også besøkt Verdal havn, hvor transport av kalk er en betydelig del av havnevirksomheten.  Omfattende omtale av denne viktige virksomheten i Trøndelag.

Bodø havn blir en sentral del av en ny transportkorridor, en grønn en sådan, hvor man forlenger Nordlandsbanen, sjøveien, med elektrisk båtdrift mellom Bodø og Tromsø. Men prosjektet kvalifiserer ikke til støtte fra Kystverkets tilskuddsordning for effektive og miljøvennlige havner. Rart, synes man i Bodø Havn. Kystverket er ikke enig. 
I sommer var det mange klassiske båter og skip som fant veien til Bodø. Forbundet Kysten hadde sitt landsstevne lagt dit i år. Havnemagasinet var også der. 

I denne papirutgaven reiser vi også spørsmålet om Oslo havn er en blitt en frihavn for narkotikasmugling.  Sentrale politikere mener dette, men hva mener man i Oslo Havn?

I Juss-spalten ser advokat Brynjar Østgård nærmere på hvor grensen går mellom skip i havn og naboer til havna. En problemstilling som flere havner sliter med. 


Bladet er på tur ut i postkassene fra i dag av og digital versjon kan leses via vår nettside og hos Buy and Read.  





Powered by Labrador CMS