"Havila Castor" i Geirangerfjorden.

- En skandale for regjeringens satsning på miljø

Regjeringen meldte tirsdag 27. august at det blir endringer i Stortingets beslutning om nullutslipp i verdensarvfjordene, og nullutslippskravene for skip over 10 000 bruttotonn utsettes seks år frem i tid. – En seier for de som ikke har turt å investere i en grønnere fremtid, sier Bent Martini i Havila Kystruten.

Publisert

I 2018 besluttet Stortinget at det fra 1. januar 2026 skulle innføres krav om nullutslipp fra alle fartøy over 10 000 bruttotonn i norske verdensarvfjorder. Denne beslutningen har blant annet vært på høring hos Sjøfartsdirektoratet, og tirsdag 27. august kunne Regjeringen melde at den opprinnelige beslutningen fra Stortinget var endret. Det betyr at det fra 1. januar 2026 blir innført krav om nullutslipp for fartøy og ferger under 10 000 bruttotonn, og at de samme kravene vil gjelde for større fartøy først fra 1. januar 2032, ifølge regjeringen, selv om de åpner for at bruk av biogass vil være å regne som nullutslipp.

For å lese denne saken må du være abonnent

Get instant access to all content

Totalabonnement

945,-

KJØP

Digitalabonnement

945,-

KJØP

Powered by Labrador CMS