
Verdens største og første utslippsfrie bulkskip
Berge Rederi bygger nå et 130 meter langt bulkskip som kan frakte 13.000 tonn. Skipet skal seile utslippsfritt fra Brønnøysund til Elnesvågen ved Molde ved hjelp av batterier og rotorseil, og blir verdens første utslippsfrie bulkskip.
Batterirevolusjonen til sjøs fortsetter. Det er 230 nautiske mil, tilsvarende 425 kilometer mellom de to byene. Avstanden som det batteridrevne lasteskipet skal seile er nær 30 ganger lengre enn den lengste utslippsfrie fergestrekningen i dag!
Batterier og rotorseil skal skape fremdrift. Lasta vil være kalkmarmor fra Brønnøy Kalk til Omya Hustadmarmor. Sluttproduktene er mange – som papir, kartong, vannrensning og maling.
- Vi skal kutte utslipp og skape arbeidsplasser. Da må vi omstille oss til et samfunn med lave utslipp og grønne løsninger. Her er norske maritime næringer i front, og sånn skal vi sikre at det også skal være fremover, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
Selv om stålet kuttes og skipet bygges i Kina, utgjør norsk utstyr, norsk teknologi, norsk design og norsk klasse til sammen 57 prosent av skipets verdi.
Ved å inkludere leveranser fra også Sverige og Finland, utgjør nordisk verdiskapning nær to tredjedeler av skipet.
Bredt samarbeid bak
Støtten til skipet fra Enova og NOx-fondet utgjør til sammen 270 millioner kroner.

- Den offentlige støtten har vært en utløsende faktor for å
kunne realisere dette prosjektet. Et rederi som vårt kan ikke ta et slikt løft
alene, sier Magne Berge,
medeier og operatør for Berge Rederi.
Rederiet ble etablert i 1997, er
hjemmehørende på Hitra, Trøndelag og har en flåte på ti selvlossende bulkfartøy
som opererer fra Svalbard i nord til Middelhavet i sør.
Det nye skipet skal altså transportere kalkmarmor til Omya Hustadmarmor i Elnesvågen like ved Molde. Utslippsfri transport starter opp i løpet av neste år. Sammenlignet med et tradisjonelt skip drevet av diesel, vil det nye skipet redusere utslipp av CO2 med 9.000 tonn pr. år og utslipp av NOx med 200 tonn pr. år.
- Vårt langsiktige mål er å bli et karbonnøytralt selskap, sier Geir Teistklub,
direktør med ansvar for logistikk for Omya Hustadmarmor.
- Skal vi oppnå målet
må vi redusere utslipp fra alle deler av verdikjeden. Samarbeid er nøkkelen til
resultatet vi nå kan presentere. Samarbeid med Berge Rederi, med
Servicekontoret i Grønt Skipsfartsprogram og med myndighetene.
Og mer kan komme, flere utslippsfrie skip som seiler over lange avstander kan følge i dette skipets kjølvann.
- Skipet som nå bygges er en «gamechanger, sier Eivind Dale som har ledet
Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor for grønn flåtefornyelse.
- Mens de
elektriske fergene, som i stor grad har banet veg for utslippsfri sjøtransport
seiler begrensede avstander, åpner teknologien og løsningene konkretisert i
Berges nybygg nye muligheter. Vi jobber nå med helt konkrete prosjekter og helt
konkrete skip. Både store batteripakker og høye rotorseil vil vi kunne se på
flere skip. Også andre løsninger med andre «grønne» drivstoff vil komme.
De tre – Berge Rederi, Omya Hustadmarmor og Grønt Skipsfartsprograms Servicekontor - har jobbet tett sammen over lang tid. I dag kan de fornøyd registrere at bygging av skipet starter.
Grønt Skipsfartsprograms mål er å skape lønnsomme utslippskutt og styrke norske maritime næringer. Servicekontoret for grønn flåtefornyelse bistår rederier og vareeiere med konkrete prosjekter for realisering av grønne lasteskip. GSP er finansiert av100+ partnere og ved tildeling over statsbudsjettet ved Klima- og miljødepartementet.