
Ønsker en ny nærskipsfartsstrategi
12 år etter at norske myndigheter la frem en strategi for å styrke nærskipsfarten tar nå NHO Logistikk og transport initiativ til at dette gjøres på nytt.

Det var under NHO Logistikk og transports sjø- og havnekonferanse denne uka at direktør Are Kjensli bekjentgjorde at man nå ønsker å forsøke på nytt.
Det var høsten 2013 at daværende fiskeri- og kystminister Listbeth Berg-Hansen la frem det som var Stoltenberg-regjeringens strategi for å få mer gods på sjø gjennom en styrking av nærskipsfarten.
Målet med arbeidet var å legge til rette for gode godsruter langs kysten og ut av landet samt bidra til at vi fikk effektive havner
og en god arbeidsdeling havnene i mellom. Videre skulle strategien sørge for god samhandling mellom de ulike
transportformene og legge til rette for at næringslivet får dekket sine behov på en god måte
Nå over et tiår etter må man erkjenne at resultatene kanskje ikke er helt i tråd med de mange velmente ambisjonene og nå settes altså arbeidet med en ny strategiplan ut i livet.
NHO Logistikk og transport laget også for tolv år siden sin egen rapport "Strategi for nærsjøfart", og nå ønsker organisasjonen igjen å få dette opp på agendaen og målet er at man er med også på myndighetshold.
- Vi varsler nå at NHO LT på ny tar initiativ til en ny strategi for nærsjøfart hvor vi vil se på bransjens utviklingsmuligheter sammen med myndighetene. Vi må ha enda klarere rammebetingelser, hvor stikkordene vil være beredskapsmessig, forsvarspolitisk, teknologisk, finansierings- og tilskuddsmuligheter og noe så tradisjonelt som å sikre havnene gode vei- og banetilknytninger samt robuste arealer for videre utvikling, sier Kjensli.
- Vi ønsker å invitere til et bred samarbeid i dette arbeidet og planlegger en debatt rundt temaet under Arendalsuka i august, i passende tid før høstens stortingsvalg, sier Are Kjensli i NHO Logistikk og transport.