Halvert omsetning for Color Line

2020 var et krevende år for Color Line primært grunnet store operasjonelle utfordringer og begrensninger som følge av myndighetspålagte restriksjoner i forbindelse med covid-19-pandemien. I unntaksåret 2020 var omsetningen NOK 2,6 milliarder, mot NOK 5,3 milliarder i et normalår (2019). Totalt antall reisende var 1 255 046, som er en nedgang på nærmere 70 prosent i forhold til året før.

Omsetningen ble halvert for Color Line i 2020. Nå ruster man seg til å skyte fart så snart samfunnet åpner opp igjen. Foto: Dag G. Nordsveen

Totalt antall reisende var 1 255 046 mot 3 850 623 i 2019. Godsmengden (12 m ekvivalenter) var 174 068 i 2020, som er tilnærmet samme volum som i 2019 (177 085). Driftskostnadene ble på NOK 2 630 millioner mot NOK 4 215 millioner året før. I overkant av 2 000 ansatte har vært permittert som en konsekvens av den reduserte aktiviteten i rederiet.

Color Line valgte fra starten av koronaåret 2020 en proaktiv strategi basert på grundige analyser av situasjonen nasjonalt og internasjonalt.
– Hensikten var fortløpende å kunne ta beslutninger for å redusere kommersiell risiko og sikre etterlevelse av de pålegg og instrukser som myndighetene iverksatte, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Color Line har lagt vekt på å opprettholde den samfunnskritiske godstransporten, og har i perioden fraktet tilnærmet likt cargo volum som i et normalår med i hovedsak tre skip.
– Hovedmålsettingen i 2020 har vært å trygge driften og å sikre markedsposisjonen til Color Line, samt legge til rette for at selskapet er godt forberedt når samfunnet igjen åpner opp, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

M/S «Color Carrier» har opprettholdt samfunnskritisk frakt av gods til og fra kontinentet under pandemien. Foto: Håvard Storvestre

I 2020 har det vært fokus på kostnadsreduserende tiltak samt å dimensjonere det fremtidige kostnadsnivået, for å sikre en effektiv og handlekraftig organisasjon gjennom blant annet sentralisering og bruk av tilgjengelig teknologi.
– Color Line er derfor godt rigget for å skyte fart i 2021, og vil kapitalisere på sentrale markedstrender innen selskapets kjerneområder reiseliv og transport så snart myndighetene igjen åpner for ordinær trafikk, sier konsernsjef Trond Kleivdal.