Splitter Hurtigruten i to

Hurtigruten spisser de ulike delene av konsernet og oppretter to nye enheter: Hurtigruten Norge som skal drive rutetrafikken mellom Bergen – Kirkenes.  Og Hurtigruten Expeditions som skal drive ekspedisjonscruise-virksomheten. Nå er flere detaljer klare.

– Dette handler om å rigge Hurtigruten-konsernet for fremtiden. Den nye organiseringen staker ut kursen for videre vekst og utvikling både for rutetrafikken langs norskekysten og ekspedisjonscruise. Dette sikrer enda skarpere fokus og enda tydeligere skille mellom to helt unike produkter og konsepter, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group.

Arbeidet med fremtidig organisering av Hurtigruten startet før pandemien. I tillegg til videre satsing på landbasert virksomhet på Svalbard gjennom Hurtigruten Svalbard i Longyearbyen, skal hoveddelen av Hurtigrutens virksomhet rendyrkes i to ulike enheter: Hurtigruten Norge og Hurtigruten Expiditions.

I det første skal Hurtigruten styrke satsingen og fokuset på norskekysten ved å organisere rutetrafikken i egen enhet i Tromsø.

Fra 2021 vil Hurtigruten Norge drive sju spesialbygde lavutslipps-skip i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes. Som en egen enhet rendyrkes nå denne delen av virksomheten, som selskapet har drevet siden 1893.

– Dette er det råeste Norge har å by på. Kombinasjonen av livsnerven mellom små og store samfunn og naturen som rammer inn verdens vakreste sjøreise, gir en reiseopplevelse du ikke finner noe annet sted. Gjennom flere år har vi bygget opp aktiviteten langs hele kysten hele året. Nå er det klart for neste steg, videre utvikling for å sikre ytterligere vekst og skape enda mer sammen med lokalsamfunnene langs hele kysten, sier Skjeldam.

Fra kontoret i Tromsø vil Hurtigruten Norge vil stå for rutetrafikken langs kysten, inkludert avtalen om Kystruten Bergen – Kirkenes. Det betyr at driften av en av kanskje verdens mest kompliserte skipsoperasjoner, og en av Norges største maritime arbeidsplasser, vil skje fra Tromsø som i dag. Skipene vil fortsatt seile under norsk flagg, med norsk og nordisk mannskap.

Selv om Hurtigrutens anbudstrafikk blir redusert fra elleve til sju skip fra nyttår – blir nye Hurtigruten Norge en gigant – både i og utenfor Norges grenser.

– Hurtigruten Norge vil få en like stor omsetning som hele Hurtigruten-gruppen hadde da vi startet den store snuoperasjonen i 2012. Omsetningen inkluderte både rutetrafikken, ekspedisjonsskip og en omfattende bussdrift. Det sier litt om størrelsen, sier Skjeldam.

– Vi vet hvor mye vi betyr for små og store samfunn, og reiselivsaktører, langs hele kysten. Det er ingenting vi heller vil enn å komme tilbake til et mer normalt seilingsmønster, så fort det igjen blir mulig, sier Skjeldam.

Prosessen med å rekruttere administrerende direktør for Hurtigruten Norge pågår.

I Hurtigruten Expiditions skiller man ut ekspedisjonscruisevirksomheten i en egen enhet med egen organisasjon og ledergruppe.

Fra 2021 vil Hurtigruten ytterligere styrke posisjonen som verdens største ekspedisjonscruiserederi, med en flåte på minst åtte små, spesialbygde ekspedisjonscruiseskip.

Asta Lassesen (bildet) blir administrerende direktør for Hurtigrutens globale ekspedisjonscruise-satsing, som samles i en egen enhet som skal drives fra Oslo og Hamburg.

– I dag er Hurtigruten verdensledende på bærekraft, innovasjon og unike opplevelser. Nå skal vi ta ekspedisjonscruise-satsingen inn i fremtiden, ved å gjøre det vi er aller best på: Utforske noen av de mest spektakulære stedene i verden. Vi har bare så vidt sett starten, sier Lassesen.

Den internasjonale ekspedisjonscruise-virksomheten skjer i sterk internasjonal konkurranse. Årlig seiler Hurtigruten Expeditions skip til mer enn 250 unike reisemål - som Svalbard, Grønland, Nordvestpassasjen og Norskekysten i nord, via Britiske øyer, Alaska, Karibien og Sør-Amerika til Antarktis i sør.

Skipene i Hurtigruten Expeditions vil, som i dag, seile med en blanding av norsk og internasjonalt mannskap. Gjennom en intensjonsavtale med det familieeide tyske BSM Cruise Services vil deler av driften av ekspedisjonsskipene skje gjennom et felles driftsselskap i Hamburg. Andre deler av operasjonen vil være basert i Oslo.

– Vi i Hurtigruten har vokst fra ett til åtte ekspedisjonscruiseskip på få år. Nå kombinerer vi erfaringen og satsingen på bærekraft med å bygge et globalt nettverk som gjør at vi kan vokse videre i årene som kommer, sier Lassesen.

Med nesten 3000 ansatte fra 50 ulike land og en årsomsetning på rundt seks milliarder kroner, har Hurtigruten-konsernet vokst kraftig på verdensbasis de siste årene.

Hurtigruten Group får gruppehovedkvarter i Oslo, der konsernledelsen allerede er lokalisert.


I tillegg til konsernsjef Daniel Skjeldam (bildet), består konsernledelsen i Hurtigruten Group av Torleif Ernstsen (konserndirektør finans), Ole-Marius Moe-Helgesen (konserndirektør digital, personal og organisasjon), Stine Steffensen Børke (konserndirektør salg og markedsføring), Asta Lassesen (administrerende direktør Hurtigruten Expeditions), samt den ubesatte stillingen som administrerende direktør Hurtigruten Norge.

.