Endelig klart for «Rygeelektra»

Rederiet Rødne tok i slutten av april stolt tatt imot verdens raskeste, elektriske katamaran. Den skal nå gi grønn turisme et tydelig symbol i Ryfylkefjordene.

Foto: Samferdselsfoto/Tor Arne Aasen.


I en ellers mørk reiselivshverdag, preget av koronautbruddet, var det et fremtidshåp som seilte inn Byfjorden da rederiet kunne motta båten.
– Det har vært et spennende år med planlegging, bygging, sjøsetting, testing og sluttføring av ny, maritim teknologi. Det er klart korona-krisen legger en demper på feiringen av «Rygerelektra» sin hjemkomst. Men, vi har grunn til å være stolte, mener rederiets daglige leder Lars A. Rødne, og legger til at mannskapet har fått god tid til å teste og bli kjent med båten.
På grunn av covid-19 ble båten liggende til kai i Vågen i Stavanger adskillig lengre enn man så for seg, men nå skal alt være klart for å frakte passasjerer utslippsfritt til og fra Lysefjorden.

Rødne ligger ikke akkurat på latsiden når det gjelder store investeringer. Mindre enn to år etter at nyvinningen «Rygerdronningen» ble bygget, er rederiet klar med en nesten identisk båt, hva utsende og størrelse angår. Forskjellen er likevel vesentlig, da «Rygerelektra» er batteridrevet. Det elektriske vidunderet har plass til 297 passasjerer og har kostet 120 millioner kroner å bygge.
– Det er et stort løft for et lite familieeid selskap som Rødne. Men, et godt samarbeid og støtte fra Enova, kraftselskapet Lyse og Stavanger havn har gjort satsingen mulig, forteller Lars A. Rødne.

Når Rødne bygger båter er det nesten uten unntak verftet Brødrene Aa som står for byggingen. I Hyen i Gloppen kommune har vestlandsverftet levert som avtalt, og det er en type båt som også var nytt for Brødrene Aa.
– Vi har bygget en høyteknologisk katamaran som er grensesprengende i forhold til fart og rekkevidde. Den vil operere i hastigheter opp til 20 knop, og har lengst rekkevidde av alle batteridrevne passasjerbåter som er bygget, forklarer Tor Øyvin Aa, som er daglig leder av familiebedriften i Hyen.

«Rygerelektra» vil kunne gå 50 nautiske mil på en ladning, eller Stavanger-Preikestolen tur-retur om du vil. Tre timer uten utslipp.
Båten er bygget i karbonfiber med en skrogutforming for store batteripakker.
– Et utrolig spennende prosjekt for en solid og dyktig kunde, påpeker Tor Øyvin Aa.
– Svært godt levert av Brødrene Aa, nok en gang, smiler Lars A. Rødne tilbake. Dette er den 20. båten Brødrene Aa har bygget for Rødne gjennom 50 år. Og Rødne sin nestor, den evigunge pensjonisten Anders Rødne, har fulgt samtlige 20 båter fra verft til base disse 50 årene. 

Foto: Samferdselsfoto/Tor Arne Aasen.


– Med «Rygerelektra» understreker vi Rødnessatsing på miljø og forpliktelse til grønn turisme. For oss er det viktig å ta vare på miljøetslik at kommende generasjoner også får oppleve vår vakre, uberørte natur sett fra fjorden, forteller Lars A. Rødne. Energinerdene koser seg nå med gigatall vedgående «Rygerelektra». For vanlige folk kan vi opplyse at når hurtigbåten skal frakte gjester inn Lysefjorden, blir det som å kjøre 40 teslabiler samtidig. Så pass mye batterikapasitet kreves.
– Vi i Rødne ønsker at «Rygerelektra» blir en båt for alle. Det er vårt håp at både lokalbefolkning, norske og utenlandske turister ønsker å oppleve en komfortabel, nesten lydløs og utslippsfri tur i de vakre fjordene i Ryfylke og Rogaland, sier Lars A. Rødne.