Havnemagasinet 02-20

Den siste utgaven av Havnemagasinet preges naturlig nok av korona-krisen. Vi ser på situasjonen i en rekke havner og ser også nærmere på «de skjulte heltene» ytterst på kaia som bidrar til at Norge kan holdes igang også i en svært vanskelig tid.
I Juss-spalten ser vi nærmere på «mottakspliken» og hvordan denne fungerer i en krisetid som den vi står i nå.


Men bladet er også fylt av annet stoff. I Karmsund havn skal man satse på grensekontroller og vi ser nærmere på hvordan dette vil være med på å styrke havna. Selskapet FREJA har stor suksess med å kombinere tog og båt og vi ser nærmere på deres satsing på Color Lines togtilbud til Italia, i kombinasjon med godsskipet «Color Carrier».
Flere havner gjør investeringer. I Moss havn har de satset på en mer dynamisk lysstyring av havna, i Borg havn ferdigstiller man en økning av kaikapasiteten ved containerterminalen, mens Oslo Havn har bestilt nye RTG-kraner. I Båtsfjord havn gjorde man en stor utbedring som stod ferdig i fjor høst. Vi ser nærmere på erfaringene.

I tillegg er det en rekke havner som satser på å bli energihuber. De tar den med andre ord lengre enn bare å satse på landstrøm. Hva betyr dette? Vi ser på satsinger i Tromsø, Kristiansand, Rørvik og flere andre steder.

Med andre ord masse lesestoff. Er du ikke abonnent? Da kan du bli det ved å trykke «abonnementsfanen» her på siden.