Havnemagasinet 05-19

I den nyeste utgaven av Havnemagasinet – 05-19 – har vi mye spennende å tilby våre lesere. Hovedartikkelen denne gangen går på dybdedata og hvordan detaljerte dybdedata kan brukes som en innovasjon i havnene. Svein S. Skjæveland, ved Electronic Chart Centre ser inngående på hvilke spennende muligheter dette åpner for.


Color Line har igangsatt et spennende togtilbud for å forbedre sine skipsløsninger, mens Mo i Rana Havn river et gammelt og ikke helt tidsriktig havnelager for å kunne tilby et mer moderne og innovativt havneavsnitt.

I oktober var en rekke aktører innen havn og sjøtransport samlet til miljøkonferanse i Oslo. GreenPort Cruise & Congress bringer vi stoff fra, og vi ser i samme slengen nærmere på et miljøsamarbeid Oslo Havn har inngått med miljøstiftelsen Bellona.

Siden sist har det også blitt arrangert stor transportkonferanse og messe på Lillestrøm, Transport og logistikk. For første gang slo man sammen Norsk Industris konferanse og Lastebileierforbundets messe. Mange tusen var innom arrangementet og havnene var sentrale, selv om det også var mange lastebiler og trailere.

Vår jussekspert Ørn Grahm ser denne gangen nærmere på anløp og mottaksplikt i sin faste spalte.

Regjeringen har lagt frem sitt forslag til statsbudsjett for 2020. Noen later til å være glade over det som kommer frem her, men havnene er det ikke. Organisasjonen Norske Havner er skuffet over budsjettforslaget. De fremhever noen små lysglimt, men poengterer ellers at mye mer penger til asfalt sjelden kommer sjøtransporten til nytte.

Ellers er bladet spekket med enda mer stoff fra havnesektoren og vi håper du setter pris på også denne utgaven.
Er du ikke abonnenent er det svært enkelt å bli det. Klikk på abonnementsfanen øverst på nettsiden og følg noen enkle steg så vil også du motta bladet.   

Relaterte artikler