Cxense Display

Havnemagasinet 2/2019

Dette kan du lese om i nyeste utgave av Havnemagasinet:

Det planlegges ny storhavn i Høybukta vest i Kirkenes. Dette skjer av Sør-Varanger kommune i samarbeid med både Statens vegvesen og Kystverket. Nå har man lansert designet på den nye havna.

Da Moss Havn måtte gi fra seg deler av havneområdet til jernbaneutbygging, innså alle at kaoset på byens allerede overbelastede veinett ville øke. Derfor bidro Bane Nor raust i et spleiselag som forenkler tungtransporten – og øker sikkerheten – inn og ut fra havna.

– Vi har etablert et nytt adgangs- og registreringssystem.  Systemet er nylig satt i drift og trafikken går mye smidigere nå, sier havnekaptein Birger Langseth Harveg i Moss Havn.

Sist sommer tok Borg Havn del i etableringen av en egen «truckstop».

Tiltaket visste seg å være kjærkomment og omtales nå som en suksess på vei til og fra havneområdet på Øra.

Videre skriver vi om Oslo havn som i løpet av året får en av de mest miljøvennlige havnebåtene i verden. Forventet levering er desember 2019 og båten skal bygges av Grovfjord Mek. Verksted, som tidligere har bygget verdens første fullelektriske oppdrettsbåt.

I tillegg er bladet som vanlig spekket med interessant stoff om havner og havnedrift.

Er du ikke abonnent kan du bli det ved å sende en e-post til abonnement@havnemagasinet.no

 

Relaterte artikler