Cxense Display

Troms fylkeskommune skal elektrifisere fergetrafikken

De største sambandene i Troms er godt egnet for elektrifisering, og Enova har gitt Troms fylkeskommune tilsagn om nærmere 81 millioner kroner til infrastruktur for å lade fergene ved kai.

Fra Lyngseidet–Olderdalen, et av fergesambandene som Troms fylkeskommune planlegger å elektrifisere. Foto: Troms fylkeskommune

– Vi er svært fornøyde med et tilsagn fra Enova. For å realisere gode miljøløsninger på fergedriften, er vi helt avhengig av gode støtteordninger. Dette reduserer merkostnaden som fylkeskommunen får ved å stille strenge miljøkrav. Vi ser fra tidligere tildelinger fra Enova at vi oppnår store forbedringer for miljøet, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms.

– Ny teknologi kan kutte store utslipp i neste generasjons ferger. Fergesamband egner seg godt til elektrifisering, og vi ser at denne type fergeprosjekt også driver utviklingen framover i maritim sektor generelt. For Enova handler dette prosjektet derfor først og fremst om å skape vekst i denne verdikjeden, sier markeds- og utviklingsdirektør Øyvind Leistad i Enova.

Elektrifiserer inntil fire fergesamband

På vegne av Troms fylkeskommune har DNVGL (Den Norske Veritas med Germanischer Lloyd) kartlagt de 6 største fergesambandene i Troms for å se på deres egnethet for elektrifisering. De viktigste faktorene er hvor ofte ferga går, fergestørrelsen, lengden på sambandet og tilgang på strøm ved kaiene.

Kartleggingen viste hva det koster å investere i ladeinfrastruktur samt hva det koster å drifte ferga med strøm sammenlignet med fortsatt bruk at marin diesel. Sambandene som ble kartlagt var Refsnes–Flesnes, Svensby–Breivikeidet, Lyngseidet–Olderdalen, Stornes–Bjørnerå, Storstein–Nikkeby–Lauksundskaret og Stangnes–Sørrollnes.

Med de midler fylkeskommunen har planlagt å bruke er det i denne omgang ikke funnet mulig å prioritere de siste to sambandene på grunn av høy kostnad.