Cxense Display

Landstrømanlegg betales av EU

Landstrømanlegget på ruise-terminalen i Kristiansand, som nå ferdigbygges, er EU-finansiert. (Foto: Kristiansand havn)

Staten har delt ut 439.000  kroner til landstrømprosjekter i norske havner. Ikke én krone har gått til landstrøm for cruisenæringen. Landstrømanlegget på cruisekaien i Kristiansand er finansiert av EU.

– Vi er selvfølgelig stolte av dette anlegget, som blir det største i Europa, sier Halvard Aglen, havnesjef i Kristiansand, til TV2.no. Arbeidet pågår. Målet er å tilby cruiseskip landstrøm allerede denne sesongen.

Forespurt av dansk firma

Kostnadene ved å bygge infrastrukturen fram til anlegget, som beløper seg til tre–fire millioner kroner, tar havneselskapet selv. Selve anlegget, koster omtrent ti ganger så mye.

– Det er en investering i en størrelsesorden som vi aldri hadde klart å ta alene. derfor har vi vært helt avhengig av økonomisk støtte, opplyser Aglen.

Ordningen kom i stand nærmest ved en tilfeldighet. Et dansk selskap fikk støtte til å bygge et nytt landstrømanlegg gjennom EUs innovasjonsfond, Horisont. På bakgrunn av et tidligere samarbeid, ble Kristiansand havn forespurt av selskapet om de kunne ha anlegget hos seg, og takket selvfølgelig ja.

439.000 kroner delt ut

Det finnes en rekke ulike type landstrømanlegg. Cruiseskip er blant de mest kraftkrevende på sjøen, og et landstrømanlegg til cruise må derfor ha en enorm kapasitet. Det medfører at disse anleggene blir langt dyrere enn for eksempel et anlegg for offshore-fartøy

Siden 2016 har norske myndigheter gjennom Enova delt ut 439 millioner kroner i støtte til landstrømprosjekter i norske havner. Ingen av pengene har gått til landstrømprosjekter for cruise.

Utfordrer næringen

I et intervju med Adressa (bak betalingsmur) påstår Enovas direktør at landstrøm for cruiseskip er et dårlig klimatiltak: – Vi ønsker å utfordre næringen. Disse skipene er gigantiske småbyer til havs – og nå må en hel næring gå i seg selv og rydde opp i utslippene sine. I dette bildet er landstrøm bare en veldig liten bit, sier Enova-toppsjef Nils Kristian Nakstad.

Cruise utelukket fra Enova-ordning

Regjeringen kan gjennom sitt tildelingsbrev til Enova tydeliggjøre hvilke områder de ønsker skal prioriteres. Seniorrådgiver i Bellona Jan Kjetil Paulsen, mener tallenes klare tale så langt viser at det ikke er mulig for landstrømanlegg for cruise å få støtte fra Enova, slik støtteordningen er lagt opp i dag.

– Vi tror ikke det mulig med dagens ordning. Hvis vi skal fremstå som en seriøs turistnasjon så må vi få dette på plass i norske havner, sier Paulsen. Han mener det lenge har hersket en myte om at cruiseskipene ikke er klare til å ta imot landstrøm

– Det har lenge vært en klassisk «høna-og-egget»-situasjon hvor man har sagt at det ikke er noe poeng å bygge landstrømanlegg, fordi det er få skip som kan ta imot strømmen. Det er ikke sant lenger, stadig flere av cruise-skipene som seiler i norske havner er klare til å ta imot landstrøm, sier Paulsen.

(Kilde: TV2.no)

 

Smånytt

Base på Borg Havn – Høstens NATO-øvelse som holdes i Norge, vil gi utslag på hverdagslivet i Østfold. Fra august til desember vil man måtte regne med å møte på militære kolloner. Spesielt på E6 fra Fredrikstad og nordover vil det være mye trafikk. I tillegg vil 500 soldater ha base på Borg Havn, og på Rygge vil det også stasjoneres 500 soldater, melder NRK.no.

Veteranseilas – Skonnerten Svanen la onsdag til Fosenkaia. Der ble mannskapet, som deltar i Veteranseilas fra Bergen til Trondheim og tilbake, ønsket velkommen av Trondheim Havn. Veteranseilas, sammen for skadde veteraner, la for tredje året på rad ut på seilas med skonnerten S/S Svanen. Seilasstart var 16. juli i Bergen, og ruten er opp til Trondheim og tilbake igjen, melder Trondheim Havn på egen hjemmeside.

 

 

Relaterte artikler