Cxense Display

‘Galskap ikke å bruke løsning som finnes’

I Bergen blir forurensningen ekstra synlig, på grunn av byens særegne topografi, med fjell på alle kanter. (Illustrasjonsfoto: Wikipedia Commons)

Det er galskap når løsningen for å fjerne utslipp fra cruiseskip til kai finnes, men koster for mye til at den blir tatt i bruk i landets største cruisehavn.

Det fremholder fungerende byrådsleder i Bergen, Dag Inge Ulstein (KrF) overfor TV2.no. Utslippene skjer i alle landets cruisehavner. I Bergen blir det ekstra synlig, på grunn av byens særegne topografi, med fjell på alle kanter.

De verste forurenserne

I løpet av sommeren 2018 seiler over 2000 cruiseskip inn i norske havner. De største har et energiforbruk som tilsvarer det samme som små byer. De er i praksis flytende, små samfunn.

Når skipet klapper til kai, går de største motorene av. Men utslippene fortsetter likevel. Mange av skipets funksjoner må holdes i drift, selv om skipet står i ro. Disse funksjonene får strøm fra en generator, som i mange tilfeller drives av diesel. Det er utslippene fra disse generatorene som lager det som ender opp som lokket over Bergen.

Beregninger viser at ett enkelt cruiseskip til kai, kan ha like store utslipp som 13.000 dieselbiler.

Smått absurd

– Løsningen finnes allerede, sier havnesjef i Bergen havn, Johnny Breivik, og viser landstrømanlegget på Hurtigrutekaien i Bergen.

– Vi er veldig glad for de landstrømanleggene vi har i Bergen, men når det kommer til de store skipene, de som virkelig har store utslipp, så har vi et problem, sier han.

To ganger har Bergen havn søkt om offentlige støttemidler. Begge gangene har søknaden blitt avslått.

– Jeg mener det er smått absurd, når Stortinget har vært så tydelige på at regjeringen gjennom sitt tildelingsbrev til Enova må sørge for at det kommer på plass landstrøm. Likevel skjer det ingenting, sier Dag Inge Ulstein til TV2.no.

 

 

Relaterte artikler