Cxense Display

Havnegnomen på Honnørbrygga

Ministatuen er ikke en skjeggete utgave av Den lille havfrue, heller ikke en frossen Kong Neptun, men en havnegnom som i årtier er brukt til fortøyning. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

Ikke Den lille havfrue med skjegg, heller ikke en frossen Kong Neptun, men en havnegnom, eller mer korrekt: en marmæle.

Marmæle? Ifølge Store Norske Leksikon er det en liten havmann som etter folketroen kan tale med mennesker og åpenbare skjulte ting. I sagn fortelles at den stundom fanges av fiskere, men innen et døgn må den settes ut igjen på det stedet den ble fanget.

Menneskeliknende sjøvette

Wikipedia utdyper: Marmæle eller marmel (av norrønt marmennil: mar = ‘hav’ og mennil = ‘liten mann’) er en liten, menneskeliknende sjøvette fra beltestedet og opp, mens den ser ut som en fisk nedentil.

Marmælen viser til en diminutivform for havmann, det vil si en liten havmann, men den er likevel, ifølge kildene, et yngre begrep enn marmælen, som allerede i Landnåmabok og i foreldresagaen er omtalt i forbindelse med sine evner til å spå. Sine skjulte hemmeligheter har den med seg fra sitt oppholdssted på havbunnen.

Det finnes historier om fiskere som skal ha fått marmælen på kroken. Det påstås at den er naken og fryser når den kommer i båten, men dersom fiskerne er snille med den, og gir den klær (eller en vott å gjemme seg i), og slipper den uti havet igjen, så mottar de senere hjelp og varsler om fremtidig dårlig vær eller om det kommer til å blåse opp til storm på havet. Marmælen kunne hevne seg hvis den ikke mottok den hjelpen som den ba om.

På dansk kan også formen marminde bety ‘liten havmann’, altså det mannlige motstykket til ‘liten havfrue’.

Oppklart

Mysteriet knyttet til ministatuen på Honnørbrygga foran Rådhuset i Oslo er nå oppklart av Dagsavisen. Tidligere i sommer eksponerte avisen ‘mysteriet’ for sine lesere: “Du har kanskje sett den, men mest trolig ikke. Det dukka opp et tips mailboksen.

Oslo har faktisk en kopi av den danske havfruen. Denne knøttlille havfruen er plassert på en av utstikkerne ved Rådhuset. Den eneste som visstnok vet historien bak denne knøttlille havfruen, er tidligere ordfører Per Ditlev-Simonsen.“

Men gammelordføreren kunne ikke hjelpe. Han foreslo: “Prøv Oslo Havn!“

‘Havfrue bakfra’

Anne Sigrid Hamran var havnedirektør i Oslo Havn i 12 år. Hennes første respons: “Det er bare en havfrue bakfra, du har ikke sett nøye etter. Ringer deg.“

I mellomtiden prøvde Dagsavisen sittende ordfører Marianne Borgen, som heller ikke hadde peiling:

– Jeg har spurt litt rundt på kontoret, men ingen her vet noe. Men nå må jeg gå og se på den. På Honnørbrygga, sier du? Jeg hadde faktisk et møte med Oslo Havn om den brygga nylig. Den har jo en veldig viktig historisk funksjon, men nå framstår den litt stusslig. Sjekk med havnekapteinen, du, foreslo Borgen.

‘Myteomspunnet’

Det er Paal Waage som er havnekaptein i Oslo Havn:

“– Jeg prøver å finne ut av historien bak den bitte lille statuen på Honnørbrygga?

– Jaha?

– Ja?

– Nei, jeg er redd jeg ikke kan hjelpe deg, jeg kjenner ikke til den, svarer Waage.

Heller ikke teknisk sjef i Oslo Havn, Per Øivind Halvorsen, kan hjelpe: – Den har jeg verken sett eller lagt merke til.

Kong Neptun

Men så ringer heldigvis Anne Sigrid Hamran tilbake:

– Vet de hvor den er, da? spør Hamran.

– Nei.

– Bra. For det er en hemmelighet. Og det blir det ikke hvis du skriver om den. Det er dessuten ikke en havfrue. Det er kong Neptun.

– Hva er historien bak?

– Den er myteomspunnet. Vi har spurt mange, i mange år, men det eneste vi vet er at han har stått der i mer enn 40 år. Og han blir tatt vare på. Nå må vi bare håpe at han ikke blir utsatt for hærverk.“

Toppen av jernstang

Så langt Anne Sigrid Hamran og Dagsavisen. Men dermed er ikke hele historien fortalt. Ministatuen topper en jernstang, som er brukt til fortøyning av småbåter, konstaterer vi med en rask sjekk på Instagram.

Denne uken kunne Dagsavisen skrive siste kapittel i sommerens føljetong, som må betraktes som en oppklaring; det dreier seg om en marmæle. Ørnulf Hodne, pensjonert forsker ved Institutt for kulturstudier ved Universitetet i Oslo, forklarer:

“– Ja, det er en sjøvette, et sjøtroll med evne til å spå om framtida. Marmælen var en liten pusling, alltid naken, og han frøs når han ble fanget. Kroppen var velskapt, som et lite barn oventil. Resten så ut som en fisk.

– Men hadde han skjegg?

– Ja, det er litt artig. Hvis man ser på gamle tegninger kan man se at ansiktet var preget av at han var ganske gammel.

Havnegnom

Per Gisle Rekdal (68) er seniorrådgiver i Oslo Havn.

– Du vet alt som er verdt å vite om havna?

– Det var å ta i, da. Men jeg har jobba i havna i 37 år, siden 1981, og jeg er ganske sikker på at kong Neptun var der da jeg begynte.

– Men det er ikke kong Neptun?

– Nei, det er sant, det er en havnegnom. En gnom for de som ferdes på havet – det samme som en fjøsnisse er for bøndene.“

(Hovedkilde: Dagsavisen)

Ingen majestetisk statue av Kong Neptun, men en marmæle på toppen av en jernstang, som vi ser til venstre i bildet.

Toppen av jernstanga i nærbilde, som altså forestiller en marmæle.

Ikke rart at statuen ga assosiasjoner til ‘Den lille havfrue’, men er altså det mannlige motstykket – en ‘liten havmann’. (Fotoserie: Odd Henrik Vanebo)

 

Smånytt

Danskebåten kutter utslippene – Når den siste København-båten kobler seg til strøm fra land, vil alle utenlandsferjene ha slått av motoren og kuttet eksosen ved kai i Oslo. Utenlandsferjene står for 38 prosent av klimagassutslippene og enda mer av NOx – og svevestøv-utslippene på Oslo havn. Som siste ferjerederi besluttet DFDS Seaways i juni å installere utstyret som trengs om bord neste gang København-båtene er inne til et lengre verkstedopphold, melder NRK.no.

Lasteskip på grunn – Lasteskipet «Sea Cargo Express» blåste på grunn i Surnadal da den skulle legge til kai. – Jeg vet ikke helt hva som har skjedd, men lasteskipet ligger mest sannsynlig fast på grunn av sterk vind, sier havneinspektør Pål Erik Kjørsvik i Kristiansund og Nordmøre Havn. Det 117 meter lange lasteskipet ligger nå i fjorden utenfor Røtet i Surnadal. Kjørsvik opplyser til Driva at det ikke er noe dramatikk rundt hendelsen, og verken kai eller skip skal være skadet, melder driva.no.

Skuffelse over Enova-avslag – Bergen Havn får heller ikke i år Enova midler for utbygging av landstrøm til cruise. Dette er svært skuffende, og ikke i tråd med Stortingets føring sier havnedirektør Johnny Breivik. Venstre i regjering må bære ansvaret, sier Lars-Henrik Paarup Michelsen i Norsk klimastiftelse i en melding på Bergen Havns hjemmeside.

Sjøbassenget under slep – Svømmebassenget i Arendal slepes nå ned Tromøysund til Eydehavn, der Arendal havn har sin base. Her skal bassenget løftes på land og repareres etter at det forrige helg kollapset, melder NRK.no.

Status 2018 – Kystverket utgir i disse dager en ny utgave i serien av artikkelsamlinger kalt «Status». Artiklene sammenfatter noen interessante rapporter og presenterer oppdaterte tall knyttet til godstransport til sjøs. Temaene for årets utgave er Skipstrafikk, Gods fra vei til sjø og aktører, melder Kystverket på egen hjemmeside.

Relaterte artikler