Testet brenning av olje på sjø

Brenning av olje kan være et alternativ under isfylte forhold, hvis tradisjonelle opptaksmetoder ikke fungerer optimalt. (Foto: Kystverket)

Kystverket jobber med å finne de beste metodene for å bekjempe olje under arktiske forhold. Brenning av olje kan brukes som metode under isfylte forhold, der tradisjonelle opptaksmetoder har begrensninger.

Det melder Kystverket på egen hjemmeside. Hvert år gjennomfører Norsk oljevernforening for operatørselskap (NOFO) og Kystverket forsøk der man tester og verifiserer nye metoder og nytt oljevernutstyr med olje på sjø. I forrige uke ble det gjennomført såkalt «In-situ» brenning (ISB) av to typer oljer. Brenning av olje etter et oljeutslipp er en metode som hittil ikke har vært brukt under norske oljevernaksjoner.

Hybridolje egnet

Foto: Kystverket

Forsøket ble gjennomført fra fartøyet «Strilborg» og med oljevernfartøyet «OV Utvær» som sikringsfartøy. Kystverkets forsøk viste at Shell ULFSO hybridolje er egnet for brenning, og at bruk av drone for antenning fungerte godt. Droner med sensorer målte også røykgasser, mens Kystverket overvåkningsfly foretok klaring av området etter begge brenneforsøkene. Nå vil røykgasser og restolje vil bli analysert.

Kan være et alternativ

– Kystverket vil alltid velge den bekjempningsmetoden som er best for miljøet. Brenning av olje kan være et alternativ under isfylte forhold, hvis tradisjonelle opptaksmetoder ikke fungerer optimalt, sier senioringeniør i Kystverket Jan Willie Holbu.

(Kilde: Kystverket)

 

Smånytt

Dramatisk i Honningsvåg – Det tyske cruiseskipet Mein Schiff 3 krasjet tirsdag kveld inn i hurtigrutekaien i Honningsvåg som følge av et plutselig kraftig vindkast. De fleste passasjerer befant seg på land. Før midnatt kunne de gå om bord igjen, og skipet, som hadde fått noen mindre skrogskader, fikk lov til å seile videre på turen mot Svalbard. Også kaien hadde fått noen mindre skader.

Like dramatisk i Leknes – Tidlig onsdag morgen slet cruiseskipet «Le Boreal» flere tamper mens det lå ved kai i Leknes havn. Redningsskøyta «Det Norske Veritas» ble tilkalt, og fikk skipet til kai i igjen. – Det var losen om bord som ba om bistand. Skipet hadde slitt av baugtrossene, og klarte ikke å komme til kai med egen hjelp. Vi satte umiddelbart kursen mot Leknes havn. Da vi kom lå hun godt ifra kaia med baugen enda de kjørte det de klarte med baugpropellene. Vi satte baugen vår imot siden, og kjørte for full maskin. Det var det som skulle til, og hun gled til kai, forteller skipper Fred Tonny Hansen på «Det Norske Veritas» til Lofotposten litt etter klokken fire.

Tromsø havn skal utbedre flytebrygga utenfor Prostneset havneterminal. Derfor må to hurtigbåtlinjer flyttes fra og med tirsdag morgen. Det gjelder hurtigbåt-linje 3 (Tromsø-Skjervøy) og linje 4 (Tromsø-Lysnes-Tennskjer-Vikran). Båtene som trafikkerer disse rutene flyttes til midlertidig kaiplass ved sørjetéen, melder Nordlys.

Skien havneterminal styrker lagerkapasiteten – Arbeidet med å sette opp en ny lagerhall på Skien havneterminal er godt i gang. Den leveres av Rubbhall, måler 72 x 20 meter, og plasseres ved siden av eksisterende hall på 60 x 20 meter. Begge hallene er utleid per dato., melder Grenland Havn på sin hjemmeside.

 

 

Relaterte artikler