Cxense Display

Dypere sjøvei inn til Göteborg havn

Dybden på sjøveien helt inn til kai må tilpasses de nye, større containerskipene. (Luftfoto: Göteborgs Hamn AB)

Nye tider med større skip som går dypere, krever at skipsleia fanger opp denne utviklingen. Nå skal det tas et krafttak inn til Göteborg havn.

Nylig presenterte infrastrukturminister Thomas Eneroth deler av regjeringens strategiske infrastrukturplan og budsjett som omfatter mudring av havna i Göteborg. Meldingen er at regjeringen bidrar med 1,25 milliarder kroner i prosjektet, som dermed kan gå inn i neste fase.

Skandinavias viktigste godsnav

– Det er utrolig bra at regjeringen har tatt denne beslutningen. Dette bekrefter betydningen av Göteborg havn som Skandinavias viktigste godsnav, hvor 30 prosent av vår utenrikshandel passerer. Havna får nå en viktig investering som styrker denne stillingen, sier Magnus Kårestedt, administrerende direktør i Göteborgs Hamn AB.

Økonomiske stordriftsfordeler har drevet utviklingen av stadig større godsfartøy. Dette gjelder for alle skipstyper, men fremfor alt containerskip som er blitt dobbelt så store på ti år. Gøteborg havn er den eneste svenske havna som kan motta de største havgående containerskipene, men skipsleddybden begrenser hvor mye last de kan komme inn med. Det er også skip som ikke kommer inn i det hele tatt i dag, men må finne havn på kontinentet.

Kan ta neste generasjons skip

– Å gjøre sjøveien dypere er derfor nødvendig både for trafikken vi har i dag og for å kunne motta neste generasjons skip, sier Magnus Kårestedt.

Mudringen betyr at containerfartøy som anløper Gøteborg kan laste og losse flere containere. For de største fartøyene betyr det en kapasitetsøkning på rundt 50 prosent.

Kartet viser det aktuelle området. (Illustrasjon: Göteborgs Hamn AB)

(Pressemelding)

 

Smånytt

Norwegian Fish Company vil kjøpe kai – Kommunestyret i Gamvik tar torsdag stilling til en intensjonsavtale som er forhandlet frem mellom Gamvik Nordkyn Havn og Norwegian Fish Company (NFC).I avtalen inngår salg av kommunens industrikai til NFC, samt fem mål landareal i tilknytning til kaien. Prislapp: 18 millioner kroner. NFC produserer både hvitfisk og laks, og frontes av kjendisinvestor Arne Hjeltnes, melder ilaks.no.

Kongeskipet i Lofoten – I dag ankommer kongeparet Røs havn ved flytekaia på Gleaveien, i sin besøksrunde i Lofoten, hvor også Værøy og Moskenes inngår, melder Lofotposten.

Mener Moss Havn visste om plast – Moss Havn KF visste at det var plast i steinmassen som ble dumpet i Værla. Det viser flere e-poster som er sendt til dem, sa firmaet T. Engenes advokat i retten i går, ifølge Moss Avis.  Firmaet har stevnet Moss havn Kommunale foretak for retten og krever drøyt 20 millioner kroner i erstatning, etter at havna brøt kontrakten om dumping av steinmasse fra Follo-tunnelen, skriver nrk.no.

 

Relaterte artikler