Tester ut beredskapsdrone på Svalbard

VIL ØKE SIKKERHETEN: Drone FX450 i luften. (Foto: Telenor)

Telenor, Andøya Space Center og Robot Aviation går sammen om å utvikle og teste ut en norsk drone for å styrke beredskapen på Svalbard.

Kommersiell skipsfart, turisme og cruisetrafikk til Svalbard og havområdene rundt har vokst kraftig de senere år, og denne veksten vil fortsette. Norske teknologiselskaper ønsker å ta i bruk droner for å styrke situasjonsforståelsen, kommunikasjonsdekningen og evnen til å håndtere hendelser.

En utfordring ved ulykker

– Store geografiske avstander og områder uten tilfredsstillende dekning for mobilkommunikasjon, VHF eller maritim bredbåndsradio (MBR) i området rundt Svalbard kan være en utfordring ved ulykker, naturkatastrofer og liknende, forteller Guttorm Albrigt Hansen, leder av Telenor Svalbard.

BEREDSKAP: Guttorm Hansen, leder Telenor Svalbard og Berit Svendsen, adm. direktør Telenor Norge, vil bidra til økt kriseberedskap. (Foto: Telenor)

Nå går Telenor Svalbard, Andøya Space Center og Robot Aviation sammen om å utvikle og teste ut en norsk beredskapsdrone som foruten foto- og videokamera, radar eller andre sensorer vil ha innmontert telekommunikasjonsutstyr. Systemet er først og fremst tenkt som en beredskapsløsning som skal gi kommunikasjonsdekning ved større hendelser eller katastrofer. På sikt vil en vurdere om systemet egner seg til andre formål, for eksempel inspeksjon ved snøras og telling av dyr.

Tre aktører

De tre aktørene som har gått sammen om å realisere prosjektet, besitter spesiell ekspertise og erfaring, som de tar med seg inn i samarbeidet. Samarbeidet er en forutsetning for å få gjennomført prosjektet, som forventes å bli krevende, både teknologisk og med hensyn til de klimatiske forholdene man skal operere i. Prosjektet vil gå over cirka et år. Planlagt prosjektstart er juni/juli 2018, skriver Telenor i en pressemelding.

CRUISE PÅ SVALBARD: Longyearbyen er blitt en særdeles attraktiv cruisedestinasjon og vil nok være glad for økt beredskap. (Foto: Longyearbyen havn)

Til sin rett i krisesituasjoner

High North News skriver: For leder Terje Kristensen ved droneavdelingen på Andøya Space Center er det svært positivt at man ikke risikerer menneskeliv dersom en skikkelig krise skulle oppstå.

– Det er ved en krisesituasjon at dronen virkelig kommer til sin rett. Og vi kan sende den ut og kommunisere i områder der hvor Sysselmannen ikke når fram på VHF, eller der hvor Kystvakta rekker fram på sin radiolink. Og at dronen kan settes på prøve uten å risikere menneskeliv, er svært positivt, sier Kristensen.

Han beskriver et scenario hvor et stort cruiseskip har havarert i farvannet rundt Svalbard: – I det store bildet er det ingen hemmelighet at store cruiseskip øker i antall rundt Svalbard, og at det kun er griseflaks at ingen store katastrofer har inntruffet per i dag. En drone vil forbedre utfallet man ellers ville fått, den vil gjøre en signifikant forskjell, sier Kristensen.

Overføring av bilder fra ulykkesstedet fra alle vinkler av båten, av folk i livbåter og mennesker på isflak.

– Er det brann om bord vil det infrarøde varmesøkende kameraet på dronen gi varmesignaler og gjenkjenne hvor det brenner, og det kan filmes gjennom røyk. Leter man etter folk som er i live så vises varmen via dette varmesøkende kameraet, sier droneeksperten med lang erfaring fra områdene rundt Svalbard.

– Man skal over til det amerikanske militæret for å finne noen som sitter på tilsvarende erfaring, forteller han til High North News.

NESTENKATASTROFEN: Natt til 20. juni 1989 seilte sovjetiske ‘Maksim Gorkiy’, på vei fra Island til Magdalenefjorden på Svalbard, inn i drivisen i høy fart og fikk store skader i baugen. Tonnevis med vann fosset inn i cruiseskipet. En dramatisk redningsaksjon ble gjennomført. Ingen av de 500 passasjerene eller mannskapet på 200 fikk alvorlige skader. (Foto: Forsvaret)

 

 

Relaterte artikler