Strengere for cruise i turistfjorder

I Barcelona er cruisetrafikken konsentrert i den nye Port Vell som inngår i bykjernen. I forgrunnen den berømte statuen i flere versjoner i havnebassenget, designet av Roy Lichtenstein. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

Turist- og cruiseskip må seile på strøm eller hydrogen inn de viktigste turistfjordene senest innen 2026. Det blir trolig fasit etter intens dragkamp til siste minutt om klimapolitikken på Stortinget.

Stortinget ber Regjeringen innføre krav om nullutslipp fra turistskip- og ferger i verdensarvfjordene når det er teknisk mulig og senest innen 2026.

Det ble klart etter at energi- og miljøkomiteen på Stortinget avga sin innstilling om Klimameldingen i forrige uke, melder Aftenposten.

Cruise raserer turistperler

Dagbladet skriver om problemet globalt: Nå stenger flere av verdens største turistattraksjoner dørene.

I løpet av de siste ukene har både Thailand og Filippinene sett seg nødt til å stenge to av sine største turistdestinasjoner, melder BBC.

Først var det den populære stranda Maya Bay i Thailand, som ble kjent gjennom storfilmen «The Beach» med Leonardo DiCaprio, som ble nødt til å stenge dørene.

Ikke lenge etterpå fulgte Filippinene etter, da presidenten Rodrigo Duterte annonserte at Boracay også måtte stenge i noen måneder på grunn av for høye besøkstall.

Problemer i Europa

Disse to er ikke de eneste som klager over for stor pågang. Også europeiske byer som Dubrovnik, Venezia og Isle of Skye i Skottland har klaget over en høy pågang fra turister.

Barcelona har allerede innført egne skatter og avgifter for turister. Mallorca har innført en turistavgift på €2 for alle turister som kommer på besøk, i et håp om å få inn nok penger til å utvikle infrastrukturen og vedlikeholde naturvernet på øya. I år skal denne avgiften dobles.

Norge også i faresonen

Vi i Norge er heller ikke ute av faresonen. Vi har våre egne store turistmål, og stadig flere tar turen opp til oss for å se staselige fjell og dyptgående fjorder. I Geiranger i Stranda kommune ankommer det rundt 300 000 cruisepassasjerer i året, og det har sin kostnad.

Fra 2016 til 2017 ble det gjennomført luftmålinger på to ulike steder i den norske bygda. I den nye rapporten har de også målt nivåene av farlig svevestøy og farlige gasser, og resultatet er urovekkende.

Det blir ikke gjort noe med, ettersom overskridelsene kun skjer i begrensede tider av året, noe som igjen fører til at årsgjennomsnittet av luftforurensning blir lavere enn de norske grenseverdiene vi forholder oss til, skriver Dagbladet.

Relaterte artikler