Cxense Display

Sjødroner: elektrisk slepebåt og lektere

Hver lekter kan få en kapasitet på 16 trailere. (Illustrasjon: Asko)

Sjødrone-prosjektet er fortsatt på tegnebrettet, men hvis løsningen viser seg å være regningssvarende kan en elektrisk slepebåt og to-tre lektere være på plass i løpet av få år for å løse fremtidige transportbehov for NorgesGruppen.

Det skriver Dagens Næringsliv: – Vi utreder muligheten for en elektrisk førerløs ferje som sleper lektere lastet med containere for gods. Disse vil kunne krysse Oslofjorden på en enkel måte, sier Asko-sjef Tore Bekken til avisen.

– Helt konkret ser vi på muligheten for sjøtransport mellom Moss og inn mot Holmestrand eller Horten, opplyser Bekken.

Vil erstatte 150 daglige trailertransporter

Johannson-eide Norgesgruppens grossistselskap vil erstatte 150 daglige trailertransporter med en sjødrone over Oslofjorden, og har fått med seg Bjørn Rune Gjelstens Noah på laget.

– Hvis vi krysser fjorden med en ubetjent drone, slipper vi både sjåfører og drivstoff. Klimamessig og økonomisk er det et bedre alternativ, sier Askos styreleder Torbjørn Johannson.

Prosjektet er fortsatt på tegnebrettet, men en elektrisk slepebåt og 2–3 lektere kan ifølge avisen være på plass i løpet av få år.

Mellom Moss og inn mot Holmestrand

Konkret vurderes muligheten for sjøtransport mellom Moss og inn mot Holmestrand eller Horten.

Asko har i dag sentrallager i Vestby, men bygger nå ut regionlager i Sande i Vestfold, noe som ifølge DN utløser et større transportbehov over Oslofjorden.

(Kilde: Dagens Næringsliv)

Relaterte artikler