Cxense Display

273 ville bli matros på MS Hydrograf

SJØMÅLINGSFARTØY: Kartverkets flåte består av moderfartøyet MS Hydrograf og arbeidsbåtene MB Lomvi og MB Havelle. (Foto: Einar Vallestad)

Kartverket har sannsynligvis aldri fått så mange søkere til en fast stilling før. – Det er god tilgang på sjøfolk for tida, samtidig sier dette noe om markedet på utsiden, forteller personalsjef Truls Wessel i sjødivisjonen.

I løpet av det første drøye døgnet stillingen hadde vært utlyst, mottok Kartverket 48 søknader på jobben.

Mange godt kvalifiserte

– Av de 273 som har søkt på jobben som matros er det mange godt kvalifiserte med høy kompetanse. Å plukke ut kandidater til intervju har derfor vært en stor og krevende jobb, sier Wessel.

Kartverkets flåte består av moderfartøyet MS Hydrograf og arbeidsbåtene MB Lomvi og MB Havelle. Alle fartøyene benyttes til sjøkartlegging og er utstyrt med multistråle-ekkolodd. Rederiet er tilknyttet Kartverkets sjødivisjon, som står for driften av fartøyene.

Kartverket har også utlyst ledig stilling som motormann/skipsmekaniker. Tidlig fredag 9. februar, seks dager før søknadsfristen går ut, hadde 48 personer søkt på stillingen.

Tar inn kadetter

I tillegg til å lyse ut ledige stillinger tar Kartverket imot kadetter. Kadettordningen om bord på MS Hydrograf startet i 2016. Til nå har seks kadetter gjennomført sin fartstid som del av mannskapet på sjømålingsfartøyet.

– Vi prøver til enhver tid å ha to kadetter om bord. Vi henter kadetter fra Den nasjonale kadettdatabasen, sier Wessel.

Å ta inn kadetter er et viktig samfunnsoppdrag som Kartverket har påtatt seg. Dette er kanskje spesielt viktig nå som så mange båter ligger i opplag.

(Pressemelding fra Kartverket)

Relaterte artikler