Kystrutens miljøkrav skjerpes ikke nå

Ønsker å drive Hurtigruten videre. (Foto: Jens Haugen/Hurtigruten)

KrF vil ikke stemme for Ap-forslaget om å stille strengere miljøkrav til kystruten. Partiet frykter kravene ville ha gått ut over den planlagte anbudsprosessen.

– Vi er opptatt av å stille strenge og realistiske miljøkrav til fartøyene som skal betjene kystruten. Samtidig er vi opptatt av at anbudsprosessen ikke forsinkes. En kortere kontraktsperiode kan føre til at det melder seg færre tilbydere, sier KrFs transportpolitiske talsperson Hans Fredrik Grøvan til NTB.

Det var under gruppemøtet torsdag ettermiddag at KrF landet på regjeringspartienes side. Dermed blir det ikke flertall på Stortinget for Aps forslag om strengere miljøkrav nå. Men KrF fremmer samtidig to tilleggsforslag som partiet mener på sikt vil skjerpe kravene til kystrutefartøyene likevel.

Tilleggsforslag

KrF mener regjeringen bør bruke virkemiddelapparatet til Enova og sørge for at skip i hurtigrutefart har insentiv for utslippskutt i mer klima- og miljøvennlig retning.

– Samtidig vil vi be regjeringen sikre at CO2-fondets virkemiddelapparat er bredt nok til også å omfatte hurtigruteskip. Vi har godt håp om gjennomslag for disse forslagene, sier Grøvan.

Transportkomiteen på Stortinget avgir innstilling i saken i dag. Høyre advarte onsdag mot konsekvensene som skjerpede miljøkrav kan få.

– Den største trusselen er at de med dette avlyser anbudet, slik at vi risikerer å stå uten et kystrutetilbud når dagens anbudsperiode går ut, sa Høyres Helge Orten til NTB.

Det skjer 1. januar 2021. Orten minner om at et vedtak om skjerpede miljøkrav vil føre til at pågående anbud må avlyses og prosessen startes på nytt.

30 prosent miljøvekting

Arbeiderpartiet ber i sitt forslag regjeringen legge til grunn strenge miljøkrav i forbindelse med anskaffelsen av kystruten Bergen-Kirkenes 2021–2030. Partiet foreslår at miljøvektingen i anbudet settes til 30 prosent, om det er mulig innenfor regelverket. (©NTB)

Relaterte artikler