Cxense Display

Seiler forbi ny kai til 121,5 mill.

Seiler forbi den nye kaia. (Illustrasjonsfoto: Hurtigruten)

Den nye hurtigrutekaia i Bodø kostet 121,5 millioner kroner å bygge. Men Hurtigruten seiler foreløpig rett forbi og legger til ved den gamle kaia lenger unna sentrum.

Den nye hurtigrutekaia i Bodø skulle etter planen ha stått klar i juni 2014 og koste 75 millioner kroner, meler NRK.

Kostnadssprekk

Men det ble problemer og stor kostnadssprekk. Kostnadsdekningen ble til slutt Bodø kommunes ansvar, etter en rettslig avgjørelse.

Til tross for problemene sto kaia ferdig i fjor, men da altså til en langt høyere pris enn beregnet.

Hurtigruten har aldri bedt om at kaia skal bygges og rederiet har hele tiden trivdes godt på den gamle Terminalkaia lenger inne i Bodø havn. Det er også denne de skal bruke i tiden fremover.

Enig med Bodø havn

– Vi er godt fornøyd med at vi er enige med Bodø havn om at vi får velge hvilken kai vi skal bruke. Da velger vi den kaia som sikrer flest anløp og best regularitet for Bodø by. Terminalkaia er det helt klart det beste valget for godshåndtering, Terminalkaia har bedre vindforhold og bedre forhold for ankring. Rent operasjonelt er det ikke tvil hva som er best, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til NRK.

Kart over anlegget som skulle trekke Hurtigruten nærmere sentrum. (Kartillustrasjon: Bodø havn)

(Hovedkilde: NRK)

 

Relaterte artikler