Cxense Display

Gigantskip utfordrer havnene

Nordens største containerterminal har posisjonert seg for å betjene den nye generasjonen containerskip. (Foto: Göteborgs Hamn)

De største containerskipene blir stadig større, og det blir flere av dem.. De vil utgjøre en stadig større utfordring for havner og terminaler som dermed må håndtere mye mer frakt på en gang.

35 prosent av containerskipene som seiler mellom Asia og Nord-Europa er av den ultra-store typen som har kapasitet på over 18.000 containere, skriver bransjenettstedet Shippingwatch.

Vil øke kraftig

Ifølge en analyse gjennomført av SeaIntel, gjengitt av bransjenettstedet, vil andelen av disse skipene som seiler mellom Nord-Europa og Asia øke kraftig i årene som kommer.

Totalt finnes det 58 containerskip av denne vanvittige størrelsen, og i løpet av i år og neste år, er det planlagt levering av hele 47 skip som kan håndtere 18.000 containere eller mer.

SeaIntel har analysert seg frem til at andelen av disse container-gigantene som opererer mellom Nord-Europa og Asia vil utgjøre 43 prosent ved utgangen av 2017, og hele 61 prosent mot slutten av 2018.

Maersk Triple-E er verdens foreløpig største containerskip, med kapasitet på over 20.000 containere. Maersk har kontrahert 11 av denne typen i år. (Foto: maersk.com)

En demper på fraktratene

Trenden med stadig større skip kan komme til å legge en demper på fraktratene, tror analyseselskapet.

Og ikke minst viktig: Det vil også utgjøre en utfordring for havner og terminaler som dermed må håndtere mye mer frakt på en gang.

(Kilder: hegnar.no og Shippingwatch)

 

 

Relaterte artikler