Vippetangen får landstrøm

Stena Line og DFDS går daglig fra Vippetangen til Danmark. Fergeterminalen er en av de viktigste innfartspunktene i Oslo for gods og turister. (Foto: Oslo havn)

Utenlandsfergene på Vippetangen får et helt nytt landstrømanlegg i 2018.

Det melder Vårt Oslo. Den siste tiden har fergene og Oslo havn blitt kritisert for å være lite miljøvennlige. Miljøsjef Heidi Neilson i Oslo Havn KF er glad for at et nytt anlegg er på vei.

– Nå skal vi bygge et fremtidsrettet landstrømanlegg for utenlandsfergene på Vippetangen som etter planen skal stå ferdig i 2018, i god dialog og i samarbeid med både kunder og marked, forteller Heidi Neilson til Vårt Oslo.

Frist til neste år

Enova, som har gitt tilskudd til utbyggingen, har satt tidsfristen for ferdigstillelse av anlegget til neste år.

Neilson har god tro på at de vil få en dialog med rederiene, både for at de skal ta i bruk det nye landstrømanlegget når deres ferger er klare for det, og for å få dem til å investere i moderne og miljøvennlige skip på rutene til Oslo i framtiden.

Installerte katalysator

Hun er klar på at utvikling av landstrømanlegg er en viktig faktor når det gjelder å begrense klimautslippene fra fergetrafikken, men mener at dette ikke er den eneste løsningen på problemene.

– DFDS valgte allerede i 2007 å installere katalysator på sine skip, som reduserer 80 prosent av nitrogenoksid-utslippene, som er den største utfordringen knyttet til lokale luftutslipp i byen. Dagens danskebåter er noen år gamle, men gammelt er ikke nødvendigvis det samme som skittent, sier hun.

Mer gods sjøvegen

Neilson fremholder at for å redusere luftforurensningen i byen, er det viktig å sikre at mer gods kommer sjøvegen til Oslo.

Hun forteller at man med dagens trafikkvolum på seks millioner tonn gods i året over Oslo havn reduseres CO2-utslippene med over 200.000 tonn i året, i motsetning til om godset skulle ha kommet landeveien med lastebil.

(Kilde: Vårt Oslo/vartoslo.no)

 

Relaterte artikler