Vurderer egne havneterminaler

Bodø havn vant mot Hurtigruten i lagmannsretten, men saken er anket til Høyesterett. Nå topper konflikten seg i Tromsø. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

Hurtigruten mener de har betalt dobbelt kaileie hver dag hele året, mens internasjonale cruiserederier har fått rabatter på inntil 75 prosent. Derfor vurderer de å bygge egne havneterminaler

I mange år har selskapet vært i konflikter med mange offentlig eide havner. Hurtigruten saksøkte blant annet Bodø havn for det rederiet mente var betydelig overfakturering. Hurtigruten vant fram i tingretten, men tapte i Hålogaland lagmannsrett i april. Nå ankes dommen til Høyesterett.

Vil ut av Tromsø havn

Nå vil Hurtigruten ut av Tromsø havn. Tolv kilometer fra sentrum, på Kvaløya, har rederiet sikret seg et stort areal, ifølge Klassekampen.

– Vi vurderer å gjøre det samme i flere havner. Enten bygge eget eller samarbeide med private havneeiere. De private havnene vi anløper, tar halvparten så mye som de offentlige. Prisene tvinges stadig oppover, sier Stein Lillebo, prosjektleder i Hurtigruten AS, til avisen.

”Har alleede en gunstig pris”

Direktør i Tromsø havn, Halvar Pettersen, mener Hurtigruten allerede har en gunstig pris, og at de betaler 60 prosent av hva båter av samme størrelse betaler.

– Vi er opptatt av å ha et godt produkt til rett pris. Hurtigruten utgjør 6 prosent av omsetningen i Tromsø havn. Fra cruisenæringen får vi ofte høre at vi er den beste havna i nord, sier han.

Hurtigruten har totalt 11 skip og er innom 34 ulike havner på sør- og nordgående rute. (NTB)

 

Relaterte artikler