Cxense Display

’Harrier’-saken må trolig rettslig avklares

Etter motorhaveriet ble ’Tide Carrier’ slept til kai i Gismarvik. Skipet er siden omdøpt til ’Harrier’. (Foto: Kystverket)

Resultatet av klagebehandlingen avgjør om ’Harrier’-saken havner i retten.

Oppholdet i Gismarvik Havn nærmer seg fire måneder for skipet «Harrier». I april klaget skipets eier på Miljødirektoratets pålegg om at de ikke får forlate havna. Nå venter partene på at Klima- og miljødepartementet skal avgjøre saken. Avvises klagen kan saken havne i retten, melder nrk.no/rogaland.

Fikk ikke forlate havna

Det var etter Miljødirektoratets inspeksjon 30. mars, at driftsselskapet Nabeel Shipmanagement, og kapteinen av skipet ’Harrier’, tidligere ’Tide Carrier’, fikk pålegg om å ikke forlate Gismarvik havn.

Ombord på skipet som havarerte utenfor Jærkysten i februar, fant direktoratet 1500 kubikk oljeholdig avfallsvann, som etter regelverket skal håndteres på godkjent anlegg i Norge. I tillegg fant de dokumentasjon de mener beviser at skipet var på vei til å bli ulovlig vraket i Asia. Dermed anses skipet i seg selv å være avfall, og må vrakes i et av de 35 OECD-landene.

”Entydig bevisbilde”

– De aller fleste skriftlige dokumentene som ’voyage plan’, forsikringspolise, øvrige rapporter, og at folk om bord bekreftet det da vi var på tilsyn 30. mars, gir et såpass entydig bevisbilde, at vi mener det er mest sannsynlig at skipet var på vei til å bli vraket i Pakistan, sier seniorrådgiver i Miljødirektoratet, Tonje Johnsen, til nrk.no/rogaland.

Uvisst hvor lang tid det tar

Julia Shipping eier «Harrier». I Norge er det advokat Richard Bjerk i Wikborg Rein Advokatfirma AS, som representerer eieren. 24. april klaget de på vedtaket. Ifølge eier var skipet på vei til Dubai for å rustes opp slik at det kan gå i offshoretrafikk i Afrika.

Klagen er nå til behandling i Klima- og miljødepartementet. Når Julia Shipping kan forvente et svar, kan ikke departementet svare på.

(Kilde: nrk.no/rogaland)

Relaterte artikler