Tjener gode penger på sjøfrakt

På plass i Karmsund havn. (Foto: NorthSea Container Line AS/Karmsund havn)

North Sea Container Line (NCL) har hatt 169 millioner i overskudd de siste fem årene.

Mens offshorerederiene de siste årene har vært gjennom en brutal periode med nedskjæringer og fusjoner for å tilpasse seg et stadig vanskeligere marked har utsiktene i containerfrakt sett lyse ut. De siste fem årene har NCCL-gründer Arne Jackobsen tjent 169 millioner kroner på å frakte fisk og ferdigprodukter fra Norge til kontinentet.

Fjorårets resultat ble på 26 millioner kroner, av totalt 403 millioner kroner i driftsinntekter.

– De ansatte skal ha mye av æren for suksessen. Vi har en gjeng med skikkelig krigere som slåss for å tilby et godt produkt og levere gode resultater, sier Jakobsen til Finansavisen.

Optimist

I følge avisa er rederigründeren optimistisk på fortsettelsen. Markedet er blitt stadig bedre. I dag betjener rederiet containerskip med en dødvektstonnasje på mellom 8000 og 10000. Disse går i regulær linjefart mellom rundt 20 norske havner langs norskekysten og de store havnebyene Rotterdam, Bremerhaven og Hamburg.

Frossen sjømat er en av de viktigste lastene som eksporteres fra Norge. NCL frakter blant annet frosset makrell til det Tyrkiske markedet. I tillegg frakter rederiet  ferdigproduktene fra Yara, Hydro og Elkem.

2-fartøyløsnimng

Rederiet er også  er sentral i utviklingen av en 2-fartøysløsning for kysttransport. Dette vil når det er ferdig utviklet gi en mer effektiv og miljøvennlig sjøtransport, ergo spare rederiet for store kostnader. I dag går rundt 30 % omsetningen til betaling av havnerelaterte kostnader knyttet til lasten, skriver Gambit i pressemeldingen.

Ifølge Arne Jakobsen kan North Sea Container Line spare 60 millioner, omtrent 15 prosent av omsetningen, med et slikt fartøykonsept.

(Kilde: Finansavisen–Karmøynytt/TV Haugland)

 

Relaterte artikler