Cxense Display

Bygger Kystverkets neste hybrid

3D-framstilling av OV Ryvingen. (Illustrasjon: Fitjar mekaniske verksted/Kystverket)

Fitjar mekaniske verksted kal bygge Kystverkets neste fartøy, OV Ryvingen. Tidligere har Fitjar bygd to av Kystverkets nye multifunksjonelle fartøyer.

Det er innhaldet I ei pressemelding frå skipsbyggaren: Planlagt levering av OV Ryvingen er utgangen av 2018, og kontrakten med Fitjar mekaniske verksted omfattar og opsjon på ytterlagere eitt fartøy. I alt omfattar Kystverket sin fartøysfornyingsplan seks til åtte fartøy.

I pressemeldinga står det elles at OV Ryvingen er det fjerde fartøyet i henhold til fartøysfornyingsplanen til Kystverket. Tidlegare har Kystverket fått OV Utvær (2012), OV Skomvær (2013) og OV Bøkfjord (2016). Dei to førstnemnde vart levert av Fitjar mekaniske verksted i Hordaland, mens sistnemnde vart levert av danske Hvide Sande Shipyard. Fitjar vann kontakten på OV Ryvingen i konkurranse med tre andre aktørar.

Tidligere har Kystverket fått OV Utvær (2012), OV Skomvær (2013) og OV Bøkfjord (2016). de to første ble levert av Fitjar Mekaniske Verksted i Hordaland, mens sistnevnte kommer fra danske Hvide Sande Shipyard.

Fitjar Mek. Vant kontrakten på OV Ryvingen i konkurranse med tre andre aktører.

OV Ryvingen tas et steg videre, sammenlignet med de tre andre fartøyene som er blitt levert tidligere. Blant annet er fartøyet litt lenger og har utstyr som gir større kapasitet på blant annet kran. Viktigst av alt er kanskje at det er lagt vekt på å videreutvikle hybridløsningen som ble introdusert med OV Bøkfjord.

Batteripakken på OV Ryvingen vil være nesten fire ganger så stor som på Bøkfjord.

 

 

Relaterte artikler