Cxense Display

Kvinner mer aktive mobilshoppere

Norske kvinner ligger helt i front på nettshopping med mobilen. Norske menn bruker mobilen like mye, men legger den bort når de skal gjennomføre kjøpet.

Web_Netthandel mobil

Andelen nordmenn som benytter mobilen til å handle fysiske varer på nett har doblet seg fra første kvartal 2015 til tilsvarende periode i år, viser Posten og Brings siste netthandelsundersøkelse. Og i løpet av det siste året har det tegnet seg en tydelig trend – norske kvinner netthandler mer på mobil enn det norske menn gjør.

– Vi vet at norske kvinner og menn handler like mye på nettet. Derfor er dette en veldig interessant utvikling, der mennene tydelig henger etter kvinnene i bruk av mobil når de skal gjennomføre kjøpet på nett, sier E-handelsdirektør i Posten og Bring, Gunnar Henriksen.

Like mange menn som kvinner benytter mobilen sin for å finne informasjon om en vare i forkant av et nettkjøp, men der stopper likheten.

I motsetning til mennene, fullfører langt flere kvinner kjøpet på mobilen når de først er på mobilen for å finne informasjon om varer. Menn går i større grad over til å bruke andre enheter, spesielt PC/Mac, for å gjennomføre kjøpet.

– Dette burde være interessant for alle som driver nettbutikk som retter seg mot kvinner. Kvinnene har en langt høyere konvertering på mobil enn det mennene har, og det er viktig å tenke på når du utvikler nettbutikken din. Å tilpasse den spesielt for mobil er et must, sier Henriksen.

Relaterte artikler